Meniu
Căutare

Ce înseamnă autonomie indicată conform WLTP?

Pentru o mai bună orientare la cumpărarea unui autovehicul electric, a fost introdusă la nivel global o procedură de testare a autonomiei unitară și obligatorie pentru toți producătorii. Este vorba despre procedura WLTP, prin intermediul căreia se determină autonomia standard a unui autovehicul electric. Pentru a asigura faptul că aceleași condiții se aplică tuturor, diferiți factori care influențează consumul, ca de ex. stilul de condus, nu sunt luați în considerare. Autonomia WLTP în sine se determină în cicluri de deplasare definite fix în oraș, pe drum național și pe autostradă - fiind astfel o valoare medie orientativă, care poate varia în cadrul utilizării reale.

VW autonomie hartă

Factori care pot influența autonomia standard

La un autovehicul electric, capacitatea bateriei este una dintre cele mai importante componente tehnice. Pentru că: cu cât bateria este mai mare, cu atât autonomia este mai mare. Sună simplu, însă în utilizarea cotidiană este ceva mai complex. Căci în funcție de diferiți factori, autonomia poate să difere în condiții reale de utilizare față de autonomia standard WLTP medie.

Un exemplu: Șoferul X se grăbește și pleacă spre destinație pe vreme rece cu încălzirea la maximum, fără a-și preîncălzi autovehiculul, în timp ce șoferul Y își preîncălzește autovehiculul și pleacă relaxat, având suficient timp la dispoziție. În acest caz, ca urmare a consumului ridicat de energie provocat de stilul rapid de condus și de încălzirea habitaclului, șoferul X poate pierde până la 50% din autonomia standard WLTP, în timp ce șoferul Y poate economisi energia bateriei prin preîncălzire și stil de condus moderat și aproape ar putea atinge autonomia WLTP.

Verificarea reală a autonomiei

Spre deosebire de propulsia convențională cu motor cu ardere internă, așa numiții consumatori auxiliari influențează puternic performanța în materie de autonomie a bateriei de propulsie. Factori precum viteza, climatizarea și încălzirea contribuie în mare măsură la faptul că autonomia unei baterii complet încărcate poate fi relativ scăzută. La acestea se adaugă factori precum sarcina etc. Așadar, nu este de mirare că indicarea standardizată a autonomiei este dificilă, depinzând în mare măsură de comportamentul concret de utilizare al șoferului.

Autonomia standard în viața cotidiană

Pentru a determina autonomia standardizată, la procedura de testare WLTP nu se aplică factori care diferențiază utilizarea cotidiană a unui autovehicul electric în funcție de fiecare șofer în parte: consumatori auxiliari precum încălzirea și climatizarea sunt opriți, temperatura exterioară este întotdeauna de 23 de grade și deplasarea se realizează cu viteze definite, moderate. Astfel se determină o valoare medie, care se atinge numai foarte rar în condiții reale. Așadar este suficientă de ex. o pornire la rece pe temperaturi negative, pentru ca, în ciuda încărcării complete să fie afișată o autonomie mult sub autonomia standard WLTP.

VW afișaj autonomie

Întrebări frecvente, Explicații și trucuri legate de autonomie

Ce influență are climatizarea habitaclului asupra autonomiei autovehiculului meu electric?

Climatizarea habitaclului unui autovehicul electric, adică atât răcirea, cât și încălzirea, se realizează cu ajutorul bateriei de înaltă tensiune, spre deosebire de autovehiculele cu motor cu ardere internă. În special la temperaturi exterioare foarte ridicate sau foarte scăzute, autonomia este redusă astfel semnificativ.

Sfat: Folosește funcția de preclimatizare prin intermediul aplicației WeConnect, pentru a preîncălzi autovehiculul încă din timpul încărcării. Și vara, temperarea prealabilă în timpul încărcării este recomandabilă, pentru a evita o răcire solicitantă în detrimentul autonomiei.

Ce influență are încălzirea habitaclului asupra autonomiei autovehiculului meu electric?

Încălzirea habitaclului necesită în special la o viteză medie scăzută un consum de energie procentual mai mare raportat la consumul total.

Sfat: Setează încălzirea habitaclului la un nivel scăzut și completeaz-o cu încălzirea scaunelor și volanului, care sunt mai economice energetic, pentru a optimiza autonomia autovehiculului.

Cum să folosesc cel mai bine încălzirea habitaclului, pentru ca autovehiculul meu electric să nu piardă prea multă autonomie?

Încălzirea uzuală a habitaclului încălzește mai întâi aerul din habitaclu din jurul pasagerilor. Cât de multă energie consumă acest proces depinde în cea mai mare parte de temperatura exterioară și de temperatura interioară selectată.

Sfat: Pe lângă încălzirea uzuală a habitaclului, folosește și încălzitoare suplimentare apropiate de corp ca de ex. încălzirea în volan și încălzirea în scaune. Scade temperatura țintă setată pentru habitaclu la una plăcută.

Ce influență au fluctuațiile de temperatură din habitaclu asupra autonomiei?

Climatizarea habitaclului, adică atât răcirea, cât și încălzirea, consumă multă energie și solicită bateria.

Sfat: Ai grijă ca atât vara, cât și iarna, să nu ții ușile și geamurile deschise mai mult decât este necesar. Dacă autovehiculul tău are plafon panoramic, ține și jaluzeaua pe cât posibil închisă, pentru a reduce variațiile de temperatură și a evita procesele de climatizare inutile.

Ce influență are viteza de rulare asupra autonomiei autovehiculului meu electric?

La un autovehicul electric, viteza are un efect semnificativ mai mare asupra consumului de energie decât la un motor cu ardere internă.

Sfat: În special pe autostradă, nu conduce cu viteză exagerat de mare. La o viteză de 100 km/h, autonomia se reduce față de datele WLTP numai într-o mică măsură, în timp ce la o viteză medie de 130 km/h autonomia se reduce deja cu cca 35% . Pe cât posibil, recomandăm ca pe distanțe lungi să nu conduci cu mai mult de 120 km/h.

Ce influență are stilul meu individual de condus asupra autonomiei autovehiculului meu electric?

Accelerarea exagerată crește consumul, iar frânarea puternică transformă energia cinetică în căldură, în loc să o poată folosi pentru propulsie - direct, prin rulare inerțială sau indirect, prin recuperare.

Sfat: Condu cât mai anticipativ posibil, pentru a fi nevoit să frânezi cât mai puțin. Folosește în fazele de decelerare mai bine energia cinetică (energia de mișcare)a autovehiculului tău pentru a rula din inerție - adică pentru a parcurge o bucată de drum fără a utiliza motorul. Folosește în plus pe drumurile naționale și autostrăzi treapta de deplasare "D", precum și asistentul predictiv pentru eficiență (PEA), pentru a utiliza în mod optim regimul de rulare inerțială al autovehiculului. În oraș se recomandă treapta de deplasare "B", pentru a putea reduce procesele de frânare și a putea astfel transforma mai multă energie cinetică cu un nivel mai ridicat de recuperare.

Cum pot folosi procesele de frânare din timpul deplasării în mod pozitiv în favoarea autonomiei?

Autovehiculele electrice pot recupera energie prin procesul de recuperare la frânare, în loc să distrugă energia de la frâna cu frecare transformând-o în căldură.

Sfat: Folosește mai mult această funcție a autovehiculului pentru a influența astfel pozitiv rezervele bateriei și astfel, autonomia.

S-ar putea să te mai intereseze și