Mesager al viitorului
ID.R este primul autovehicul de curse propulsat exclusiv electric de la Volkswagen și reprezentantul sportiv al familiei ID., al unei generații complet noi de modele de serie propulsate electric. De la primul desen până la prezentarea prototipului s-au scurs numai 250 de zile. În 2018, modelul ID.R cu francezul Romain Dumas la volan, câștiga renumita cursă pe traseu montan "Pikes Peak International Hill Climb" din SUA. Ulterior, modelul hightech de curse a fost dezvoltat cu consecvență mai departe și a stabilit noi recorduri fără precedent.
Sven Smeets
"ID.R este un laborator pe roți pentru cercetare și dezvoltare."
Prototip tehnologic pentru familia ID.
Volkswagen ID.R nu impresionează numai pe circuit. Acest model joacă și rol de prototip tehnologic pentru noile modele propulsate exclusiv electric ale familiei ID. La dezvoltarea ID.R, producția pentru motorsport și cea de serie au profitat de un transfer reciproc de cunoștințe. "În 2017, atunci când am început proiectul ID.R și mașina trebuia să fie gata în doar nouă luni, am profitat din plin de susținere din partea departamentului Cercetare și Dezvoltare. Între timp dăm la rândul nostru mult înapoi, printre altele, prin cunoștințele noastre în materie de management al bateriei și energiei. ID.R este un laborator pe roți pentru cercetare și dezvoltare", spune Directorul Volkswagen Motorsport Sven Smeets.
Factorul de succes aerodinamică
Atât în motorsport, cât și la autovehiculele de serie, eficiența aerodinamică a caroseriei joacă un rol semnificativ. Cu cât coeficientul fluxului de aer - cunoscut și ca valoare cw - este mai redus, cu atât corpul în mișcare al unui autovehicul întâmpină mai puțină rezistență a aerului. La Volkswagen ID.R, aerodinamica a fost optimizată prin teste extinse în tunelul aerodinamic și prin simulări computerizate.
Un design ca format de vânt
La autovehiculul de serie propulsat electric, reducerea rezistenței aerodinamice este importantă pentru conservarea rezervelor de energie. Este adevărat că aici nu se utilizează sisteme aerodinamice variabile, însă obiectivele de bază rămân aceleași: eficiență maximă pentru o performanță ridicată din punct de vedere al autonomiei. Cel mai important factor este o formă de bază fluidă a caroseriei și habitaclului. La fel ca în motorsport, trecerile line alternează cu muchii de rupere clare. Scopul este ca aerul să circule cât mai aproape de autovehicul, circulația sa întrerupându-se apoi curat - un design ca și cum ar fi fost gândit chiar de vânt.
Transfer de design: janta Aero
La dezvoltarea modelului ID.R, care a început în anul 2017, ID.3 exista numai ca mașină de prezentare. Chiar și acest model avea deja jante cu formă deosebit de aerodinamică. Pentru familia ID. roțile cu numele "Sanya" reprezintă până astăzi o caracteristică specifică. Și la ID.R se folosește acest design al jantelor, deși cerințele pentru o jantă folosită în motorsport diferă mult de cele pentru o jantă de serie. Însă există un aspect comun important: așa numita "muchie Aero", care acoperă marginea jantei spre interior. "În cadrul testelor în tunelul aerodinamic am constatat că valoarea cw se îmbunătățește astfel", explică Dr. Hervé Dechipre, responsabil pentru domeniul Aerodinamică la Volkswagen Motorsport. "Circulația aerului în jurul pasajelor roților este îmbunătățită, rezistența aerodinamică și consumul sunt reduse. Este absolut comparabil cu modelul de serie."
Dr. Hervé Dechipre
"Absolut comparabil cu modelul de serie."
Tehnologia bateriilor
Și în ceea ce privește managementul bateriei există paralele între dezvoltarea pentru motorsport și cea de serie. În general, modelul electric de curse ID.R are nevoie de mai puțin aer de răcire decât modelele de curse cu propulsie convențională. La fel ca autovehiculele familiei ID. : și acestea renunță la grila tipică a radiatorului și oferă o imagine unitară, datorită părții lor frontale netede. La autovehiculele electrice, atenția se concentrează asupra temperării corecte a bateriei, precum și asupra răcirii sistemului electronic și motoarelor electrice. Pentru Volkswagen ID.R asta a însemnat că, în funcție de locul utilizării, au fost instalate baterii cu puteri diferite, pentru adaptarea capacității la respectivul traseu. Și pentru că acest lucru nu este posibil la mașinile de serie, acestea sunt oferite cu diferite configurații ale bateriilor, pentru a putea acoperi diferitele nevoi ale clienților din punct de vedere al performanței și autonomiei.
Tehnologia modelului ID.R în detaliu
Putere dublă, fără emisii în regim de deplasare: două motoare electrice puternice cu o putere a sistemului de 500 kW (680 CP) accelerează modelul Volkswagen ID.R în mai puțin de două secunde de la zero la 100 de kilometri pe oră - mai rapid decât un autovehicul actual din Formula 1.
Conceptul de propulsie cu câte un motor electric per punte, precum și bateriile litiu-ion ale modelului ID.R sunt comparabile cu tehnologia pe care Volkswagen o utilizează în autovehiculele de serie complet electrice ale seriei constructive ID. Arhitectura cu două motoare electrice și tracțiune integrală urmează să se regăsească în curând într-un model de serie al familiei ID. Și designul cu semnătura luminoasă stilizată caracterizează modelul ID.R drept reprezentant sportiv al familiei ID.
Pregătit rapid
ID.R este echipat cu tehnologie pentru încărcare rapidă. Bateria sa litiu-ion poate fi încărcată complet în numai 20 de minute. Sistemul a fost dezvoltat cu ajutorul cunoștințelor din producția de serie - iar în contrapartidă, concluzii din participările în motorsport ale modelului ID.R ajung înapoi la producția de serie.
Tehnică din Formula 1
Mai rapid la o apăsare de buton: puternica aripă spate a modelului ID.R dispune de sistemul cunoscut din Formula 1 "Drag Reduction System" (DRS). Prin apăsarea unui buton de pe volan, șoferul poate deschide un element batant din aripă. Astfel se reduce rezistența aerodinamică în timpul deplasării - de exemplu pe o linie dreaptă rapidă - iar autovehiculul devine semnificativ mai rapid și consumă mai puțină energie.
Oferi și primești
În timp ce o mașină cu motor obișnuit cu ardere internă transformă la frânare o mare parte a energiei de frânare în căldură, pierzând-o astfel, modelul ID.R alimentează energie înapoi în bateriile sale- generând astfel singur o parte a curentului necesar deplasării. Și la dezvoltarea acestei tehnologii au contribuit tehnicienii Volkswagen din producția de serie.
Date tehnice
- Propulsie: 2 motoare electrice, tracțiune integrală permanentă - Putere: 500 kW (680 CP) - Cuplu: 650 Nm - Baterie: litiu-ion, 8 module cu câte 56 de celule - Capacitate de încărcare max.: 90 kW - Durată de încărcare: 20 de minute - Greutate: < 1.100 kg - Accelerare: 0-100 km/h în < 2 sec. - Viteză maximă: 270 km/h
Victorie la „Pikes Peak International Hill Climb“
Propulsia electrică învinge motorul cu ardere internă: după o etapă de dezvoltare de numai 250 de zile, la 24 iunie 2018, Romain Dumas a parcurs cu modelul ID.R Pikes Peak traseul de 19,99 kilometri de la Pikes Peak din statul american Colorado în 7:57,148 minute - îmbunătățind astfel cu mai mult de 16 secunde recordul de circuit deținut până atunci de o mașină de curse cu motor cu ardere internă. Niciodată în istoria cursei montane organizate începând cu 1906, un pilot nu a atins vârful aflat la o altitudine de 4.302 metri în mai puțin de opt minute.
Nou record electric în „Iadul verde"
În 3 iunie 2019 a urmat cel mai rapid tur al unei mașini de curse cu propulsie electrică pe Bucla de Nord de la Nürburgring. În 6:05,336 minute, modelul ID.R îmbunătățit în vederea tentativei de stabilire a recordului, a parcurs cei 20,8 kilometri ai traseului considerat cel mai provocator din lume. Dumas a îmbunătățit recordul existent al lui Peter Dumbreck (GB, NIO EP9) din anul 2017 cu 40,564 secunde. Cu o viteză medie de 204,96 km/h, ID.R subliniază din nou performanța extraordinară a propulsiei electrice de la Volkswagen.
Fascinație dublă la „Goodwood Festival of Speed“
Evenimentul britanic Goodwood Festival of Speed se numără printre cele mai pline de tradiție și renumite evenimente motorsport din întreaga lume. Volkswagen și ID.R au entuziasmat deja de două ori numeroșii fani ai festivalului: în 2018, la numai câteva săptămâni după victoria de la Pikes Peak, Romain Dumas a parcurs scurtul traseu de 1,86 kilometri într-un timp de 43,86 secunde, stabilind un nou record pentru autovehicule electrice - obținând în același timp titlul general al concursului. În iulie 2019 duetul a câștigat din nou și, cu un nou timp record, de 39,90 secunde, a îmbunătățit recordul general al traseului cu 1,7 secunde. Acesta din urmă fusese stabilit în 1999 de către Nick Heidfeld într-o mașină de Formula 1 cu o putere de 800 CP.
Drumul spre „Poarta Cerului“
Prima apariție a modelului ID.R în Regatul de Mijloc: muntele Tianmen, aflat la 1.300 de kilometri în linie dreaptă de capitala chineză Beijing, reprezintă conform credinței populare chineze legătura dintre cer și pământ. Așa numita "Poartă a Cerului" este o arcadă naturală de circa 7.000 de metri pătrați formată în munte. Spre această Poartă a Cerului duce unul dintre cele mai spectaculoase drumuri din China. Cu 99 de curbe ac de păr, acesta parcurge o diferență de nivel de 1.000 de metri. În 2 septembrie 2019, Romain Dumas a luat cu asalt cele 99 de curbe strânse ale șoselei montane de la Tianmen în 7:38,585 minute, ajungând astfel în vârf mai rapid decât a făcut-o cineva vreodată.
2020: ID.R se întoarce
Deși pandemia mondială de Coronavirus a anulat sau decalat unele apariții ale modelului Volkswagen ID.R, modelul sportiv electric a avut rezultate remarcabile și în 2020: în cadrul unei curse de test pe circuitul Bilster Berg, pilotul de teste și dezvoltare Dieter Depping a reușit cel mai bun timp pe pista de 4,2 kilometri din Ostwestfalen. Și noul ID.3 a fost prezent la acest test. Pentru prima dată, precursorul tehnologic și modelul de serie finalizat au parcurs împreună câțiva kilometri. Noul record subliniază încă o dată potențialul enorm al tehnicii de propulsie electrice pentru viitoarele modele din serie.