Poți afla de aici aceasta și multe altele despre recuperare:
- recuperarea energiei la frânare este posibilă deoarece autovehiculele electrice își pot utiliza motorul și ca generator.
- Astfel, autovehiculele pot transforma energia cinetică în energie electrică.
- Acest proces denumit "recuperare" asigură în special în traficul urban o autonomie mai mare.
Frânare sustenabilă
Pentru a-ți încetini mașina poți folosi frâna de motor sau poți călca pedala de frână. În cel din urmă caz, prin frecare, plăcuțele de frână generează căldură, deci energie. La o mașină cu motor cu ardere internă această energie se pierde, căldura este emisă în mediu prin sistemul de răcire al instalației de frânare.
Altfel stau lucrurile la modelele noastre ID. : Ele pot utiliza această energie pentru a încărca astfel bateria de înaltă tensiune. Pentru aceasta, propulsia electrică devine un generator, antrenat de energia cinetică a autovehiculului și care generează curent.
Așa funcționează recuperarea energiei la frânare
La decelerare, roțile unui autovehicul electric transmit energia cinetică prin lanțul cinematic până la motor. Acesta funcționează apoi în regim de generator și generează curent, utilizând rezistența motorului electric. Acest lucru încarcă pe de o parte bateria de înaltă tensiune și pe de altă parte, frânează mașina. Acest proces este numit și recuperare (din latinescul "recuperare", ceea ce înseamnă "a recâștiga").
Principiul este similar celui de la dinamul unei biciclete: dacă dinamul este cuplat, apăsarea pedalelor devine mai solicitantă.
recuperarea dintr-o privire
- Pentru recuperare, în timpul frânării este necesară o mutare între ponderea decelerării electrice (prin intermediul alternatorului) și ponderea hidraulică (prin intermediul frânei de la roată).
- Acest transfer între cele două sisteme de frânare este denumit "Brake Blending" și facilitează o eficiență energetică mai ridicată.
- Interacțiunea acestor două tipuri de decelerare nu are practic nici un efect asupra sentimentului la volan. Acest lucru este asigurat de un sistem electronic de putere și comandă ingenios.
Astfel, energia cinetică se transformă în energie electrică, alimentată de către sistemul electronic de putere și comandă pentru propulsia electrică direct în bateria de înaltă tensiune. Energia este așadar reutilizată, motiv pentru care aici vorbim și despre o frână regenerativă.
Cu energie prin traficul urban
În special în traficul urban, cu numeroase procese de frânare uzuale, efectul recuperării energiei la frânare devine clar observabil în autovehicul. Aici se aplică principiul conform căruia energia câștigată este cu atât mai multă, cu cât se frânează mai lin. Și pe distanțe mai lungi cu pante abrupte, recuperarea este avantajoasă.
Viteza scade, confortul crește
Însă nu numai decelerarea este la modelele ID. eficientă și inteligentă - călătoriile devin per total semnificativ mai confortabile. Deosebit de plăcut: Dacă șoferul ridică piciorul de pe "pedala de accelerație", autovehiculul poate rula lin înainte de frânare în modul inerțial, fără a împinge - așadar fără efect de frânare a motorului - și fără să accelereze. În cazul unui stil de condus anticipativ, și acest lucru economisește energie electrică. Apoi, în cazul frânării, are loc mai întâi recuperare. Astfel, fiecare frânare într-un ID. devine un câștig la capitolele autonomie și confort.